Wednesday, August 31, 2005

mERdeKa!!!


yeppp...satu lagik entry aku wat utk ari merdeka negara-terchenta...MALAYSIA..ataupon dlm ejaan rosaknye..mesia...hahaha..gomen2...kawan2 aku kat mesia tu tanye..

"ari merdeka nak dekat...ko kat sane wat pe eh?"
"erm...x de ape yg spesel..."
"loh..x sambut ke?..isk..ko neh...x menghargaii langsung...apa la.."
"erk...kene tunjuk ke?"
"ye ah...patut korg kat ngra org tu...tunjuk ah sket betape nasionalisme nye korg..nih x de pape..isk-isk"
"heh...abes...ape yg patut aku buat utk tunjukkan aku neh org mesia yg dah merdeka?"
diam sat...
"err...tah..mane aku nak tau...kalo kat mesia neh biasa la...ade sambutan dia...ka klcc tu ade konsert merdeka..countdown merdeka nye time..."
"heh.yg tu kire nasionalisme ke?...ape kes...kalo stakat gi konsert pehtu artis dia nyanyi lagu2 poplar derg...pehtu pakaian lak ala2 omputeh...nari2...yg tukang tengok lak dok sorak2...mamat2,minah2 rempit lagi merempit kat situ..buang sampah merata...kire ok ah nasionalisme tu?"
"erm..."
"haha..lek2...ape yg pasti..walopon aku x sambut merdeka mcm korg kat sane...tp aku tetap sambut gak..cuma mungkin lain sket ah cr sambutan aku...berdoa supaya mesia neh aman damai...berjaye...dan pemikiran penduduk dia pon maju...amin.."
"er..betol gak..hahaha..."

merdeka...org biase klasifikasikan merdeka neh sama ngan bebas...hmm...mungkin bebas neh sesuai la utk digunekan dlu...aku rs...maybe mesia dah bebas dr penjajahan...means..kiter ade government kita sendri...bole buat keputusan utk ekonomi,sosial& pentadbiran sendri...but still...heh ade je mende yg blom bebas@merdeka....pemikiran...masih ditakuk yg sama...aku x tunjuk org len..aku pon slalu gak blom merdeka dr segi pemikiran...still lagi ade gak element ortodoks lam otak aku neh...cuma mungkin aku neh diberi sedikit ilmu ngan kesedaran..tp..bile aku tgk org yg tinggal di lua bandar..masih lagi byk yg buat aku geleng pale...heh..masih lagi ade pompuan yg anggap dunia derg kat dapur je...lelaki masih lagi yg rs derg yg patut buat keputusan in every condition..ade gak anak2 kite diberhentikan sekolah sbb memikirkan basic bace,tulis,kire tu dah cukup utk idup...
dan paling sedih...sosial problem...makin truk ah kat mesia...knape ek?...salah sape ek?...hmm..tah ah..mungkin menunding satu jari pade org len tu buat diri rs x bersalah..tp sedar x...ade 4 lagi jari yg sebenarnye menunding ke arah dri sendri..geeezz...wallahualam...

No comments: