Thursday, May 18, 2006

whoaa! \(^0^)/

amacam ngan kulit baru umah aku?hahaha...tema baru...ijau sakit mate!!!amacam?sakit mate x ngan keterangan kaler ijau neh?aku, ble bukak blog aku neh..da xyah pasng lampu umah dah...mmg terang...hahaha

siang td blaku sedikit drama di mane,plakon utame nyer...hero-cik bal,heroin-kjaja and watak picisan-aku(huu~~)...udah lew wahai bebeh..xde mende nak ditensen kan...lets we sing2,and yell2 as biase...hahaha(makin terok bahse aku neh ^~^;)
mau cita pasal ape ek?
hmm...

pernah dgr perkataan...hikikomori?..maksud die lebey kurg cam...duk lam bilik tamo kua2...bukan sehari yer tuan2 dan puan2..ade yg kes dia,xkua sampai 10 tahun!mende neh sbana nyer satu fenomena social-probs kat jepon neh...sensei aku ckp,anggaran sbyk 100man(1man=10ribu) org jepon menghidap `penyakit` neh...asal ek?
antare sbb nyer tensen yg melampau ngan dunia lua...drg neh terlalu dippressed ngan public/surrounding then xleh cope with it..so,amek langkah krg bijak ngan mengurung diri dlm umah...derg neh plak kinda di`manje`kan,dibela oleh mak derg...kire,even derg neh bermasalh..xmo buat ape2...duk aje la lam bilik tuh...mak derg still cook their meals and even bring it into their room!!!gilo!idop senang aje manusia hikikomori neh...
mende yg menarik perhatian aku tentang topik neh(ekcelli neh topik pbincgan dlm klas cultural comm.)...timbol persoalan : asal mostly pesakit adelah lelaki(90%!)?...
sorg mamat us neh jawap..sbb lelaki neh sort of like lonely person...haha..yer ke?..die ckp klo pompuan,whatever happen people tent to giv them attention then men...ek?..ade gak yg kate,pompuan neh pressure die bukan pade luaran but more tu like dalaman...contoh..lelaki pressure nak cr succes dlm kerjaya,money...but,pompuan lak pressure die cam dlm memilih teman idop,kawen,keluarga...ade gak kate,sesetgh masyarakat berfikiran..once u fail,so,u r a loser...ha yg neh aku rs logik...sbb,klo pompuan tu fail,org stil ckp "pompuanm..."but klo laki...mmg kene hentam ah,lebih2 lg klo pompuan plak passed with flying colours...tp bg aku,cr berpk cenggitu konservatif aar...

people abandoned u because u r a loser...padahal,once failed,does not means fail forever...kene jatoh br bleh bangun ngan gagah...btol x aku ckp?klo suma org bleh fikir camtu..aku rs leh reduce masalah hikikomori neh kat jepon neh...series ly..dekat setahun(+) aku dok jepon neh,ape yg aku dapati,masyarakat sini still pemikiran derg ade lg yg konservatif, ade lg idea2 lame yg taleh/xpatot digune zaman global neh masih lg derg buat...
maa...
jinsei wa iroro no mon neh...

1 comment:

Anonymous said...

elo elo komen...