Sunday, September 11, 2005

yeah..

ok..dah bape ari da aku x updet blog neh...almaklum je la...aku skang tade internet kat umah..skang neh nga nompang kat umah k.mila neh...tunggu ah sat lam 2 minggu kot br la masuk tenet kat umah aku tu...byk mende aku nak citer tp..tahcammane kan truss otak aku blank...tatau nak citer aper...ooh ye..idup aku sbg penganggur terhormat kat oita neh masih lagi berjalan seperti biase...buhsan?heee..tok sah ckp la...mmg ah buhsan sket...namun akan aku tabahkan ati aku neh menempoh hari2 mendtg...hahahaha
adek aku tepon smlm...dok citer pasai kesah chenta dia...hehehe...sekati ko ah...mak aku pon ade gak suh aku gi bebel sket kat dia takut hanyut...hehehe...dah bebel da..die pon aku rs tau da camne nak betsu kan study,famili ngan chenta dia...dah beso dah adek aku neh...tambah2 ngan adek laki aku yg sorg kat umah tu,menurut laporan dia semlm,ayen dah berperangai cam ustaz..ha...baguih2...aman umah aku...gheeez...
ape eh aku nak citer kat blog neh lagik?...hmm...meh bc hadith la plak nak?
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Sesungguhnya Allah S.W.T tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu.”

Riwayat Muslim

so...Setiap manusia nilainya yang paling utama terletak pada amal perbuatan yang dilakukannya bukanlah pada rupa parasnya....means..org skang(usually la)..bile sorg tu buat baik,muka cam baik...sopan-santun..trus kater dia baik...pehtu yug wat jahat sket...trus kater dia jahat...but,ekcelli yg penting kat sini niat..allah ade kate...selain dr tingkahlaku ngan amalan...nilai yg penting adalah niat org yg melakukan sesuatu amal perbuatan tu...dlm perkataan ringkas la kan..ikhlas...ikhlas neh plak..menurut kater ustazah aku dlu2...melakukan sesuatu perkara tanpa berharap balasan terhadap perbuatan atau amalan yg dibuat...ha...cenggitu la yg aku dgr dan aku paham...contoh la kan...emm...Seorang yang ikhlas dalam kerjanya bererti dia tidak akan melaksanakan kerja yang diamanahkan itu sekadar melepaskan batuk di tangga atau bukan semata-mata kerana upah yang diterimanya setiap bulan tp dia anggap kerjanye tu sebgi satu ibadah di mana wajib ke atasnya melaksanakan tanggungjawabnya itu dengan sempurna dan memuaskan.(contoh neh aku jumpe kat web mane tah)...ade gak ustazah aku habaq...kalo kite niat buat baik...niat je,blom wat lagi..truss dpt pahale...tp kalo kita niat jahat...lom wat agi,allah x ks penalti la tp kalo kuat iman dia,allah akan igtkan kita,mende jahat tu,x baik utk kita lakukan...ha...kire tu salah satu sifat ar-rahman allah pada manusia tu...igt tu(for meself n u all gak la)...ok...selesai lah sesi membebel...sekian.

No comments: