Saturday, June 03, 2006

ngeee...
arini aku kua gi pasar...aku sminggu skali gi pasar bli sayo-mayo tapi minggu neh,aku kua gi bli skali suma mende yg da abih kat dlm umah aku neh...
dlm aku nga belek2 sayo kat supermarket tuh(erm...stakat neh kat sini,aku xnah lagi ler jumpe pasar basah cam kat mesia)...aku terjumpe la kacang buncis..aler,adik beradik kancang panjang tuh...guys,aku xnah nampak lagi sayo kacang panjang dijual kat sini spanjang aku duk sini la...pastu aku tingat dlm peti es kat umah ader timun sebatang...tetibe idea kua...ting!!!

...tp sblom tu gi plak kat tempat ikan...niat nak lalu aje,jenguk2 aje sbb aku tau,klo ikan yg br amek dr pengkalan,kompom mahal,tgh2 belek tuh...makcik dlm wet kitchen ikan tuh kua,gi sambot aku...adesssss...siap tanyer,nak ikan mane dek dgn senyuman paling menawan...aku nampak ikan aji(kembong kut dlm bm)..seekor 200yen..erm...tp ikan tuh besooo,bli aje la,sian plak klo aku xamek ape2 ikan setelah penat makcik itu menyambot kedtgn aku kat tempat ikan tuh...suh die buang kepale ngan isi dlm die skali...sambil tunggu tuh,aku ternampak satu pek sotong yg byk dgn rege 199yen..perghhhh!aku tgk dekat2...murah nyerrr!!!da ler die tulis,pagi td br sampai,kire fresh lagi...hoh!berpinar mate aku tgk rege sotong yg beso itu dgn jumlah yg byk dgn rege yg xnah aku jumpe sblom ini...ape lagi,1pek ah aku amek...kikiki...da dpt ikan tuh,patah blakang balik..amek la kacang buncis tuh...

time aku sopping xlame...aku jenis yg men amek aje,xde la nak pilih2 sgt...sblom gi sopping tuh,aku da siap2 list dlm otak mende yg nak dibli..then,sampai pasar,masuk bakul aje la...ahehehe
balik umah...

ble nak masak dinner...tetibe semgt nak msk datang...
biase la,ble dok sorg neh...nak masak mcm mak aku msk kat mesia sane tuh,mmg ah agak xpatot...aku slaloo masak satu jenis lauk,satu jenis sayo...pastu msk skali jek..istilah branch(brekpes+lunch),branchner(brekpes+lunch+dinner) tuh biase da dlm idop aku...ahehehe

dan dgn semgt kerajinan aku yg meluap2 itu...
tadaaaaaaaaa!!!!

laksa johor telah slamat masuk dlm perot aku...
spatotnyer gune spagetti,tapi aku ganti ngan udon rebus tuh sbb nak abeh kan stok...
xkisah ler...
perot ku kenyang...
bruppp!!alhamdulillah...
nak?
masak sendrik!bleeeeeeeek!

14 comments:

avie eicca said...

wa...masak sendiri?kak masak sendiri ....It must be a miracle!!tapi kak leh masak spegethi wakakak..tu jer la matilah sok..mak mertua bunuh..hahahah

Anonymous said...

huh...!!
susahnye cara die nih memasak.. ade cara senang tanak buat...
tahpape...
org masak laksa 2 minit jer dah siap... sheedap lagi...

die punya tu mesti tak bape nak sheeedap...
nampak pun tak mengiurkan sgt...

tgk tu, ade mende2 ijau lak kat pinggan... kambing jer makan mende tu... tahpape...

tu kuah pe?

korang nak tau.. ade ke intan ckp taleh guna ayam ngan sotong buat laksa... ade ke patut? tak patut kan... die kata ikan jer buleh... tahpape...

org selalu jer masak laksa guna ayam.. tu laa namanye lakyam... kalau letak sotong, jadi la laktong...

huh...

ehh.. panjang lak tulis..
gomen ne... hikk

err_quek said...

kak marina: kire ok ape spagetti..modern sket kak!hiksss

ary:wei!!!pesal plak menyerbarkan fitnah kat blog sy yg suci ini?tahpape!klo tatau masak tuh buat cr tatau..laksa 2minit?heh megi laksa la tuh...xsheeeeeedap!

Acid (mojiah709) said...

Gedebooooom!
Itulah bunyi meriam buluh mencantas dan mengaumkan bunyi yg amat kuat.
Terdapat seorang anak makcik sedang sibuk didapur setelah penat membeli-belah di pasar...
Itu adalah stau miracle yang telah berlaku dinegara matahari terbit.

Telah tercipta satu sejarah seroang gadis yang telah menghilangkan dirinya di Jepang untuk menuntut ilmu. Yang amat mengerunkan dan memranjatkan, adalah disbbkan dia snaggup membeli, memasak dan memakan laksa... seorang diri.

Tulah, lokek sangat, kenapa tak hantar kat sini sikit...boleh sy judge yr ability in cooking...
Klau sedap sy akan beri thumbs-up dan jika sebaliknya, sy akan terbalikkan meja. hehehehe

Wah, dari sini sy dapat melihat saudari sedang membeliakkan mata dan ternampak keulan asap yg keluar dari telinga.
Macammmmmmmm xboleh bilang nanti kena saman kot.

Roar
Greenmonster

err_quek said...

hahaha...
buat lawak plak raksase ijo ini...
well,gambo tuh diletak saje2 aje...xbermaksud nak tunjuk pandai msk ke x...
xpe la,ade rezeki..sy masak kan utk awak yer cik raksase ijo...
sy masak pon tatau la sedap ke x...
asal nampak rupe,rs ade sket2 kire ok la...
seriesly,sy xpandai pon msk...
kikiki

Acid (mojiah709) said...

akhirnya, ngaku jugak si diek ni sbsb xtahu masak..sy pun tak begitu terror dalamba masak. kalau masak lauk sardin, goreng nasi, goreng telor tu oko la.

Kamu ni sekarang di Jepang sedang cuaca ape eh?

I missed the snow during christmas di US, syiok betul...dah tu bila lapar, apa lagisy gi Mcdonald makan xhabis...tapi murah bukan main...kemudian ke Texas sambut christmas even best seh...
Jgn jeles tau.

Roar
Greenmonstr

avie eicca said...

Jelesnya bunyi...wa.saya pun nak main snow.,.tapi kena pi midlands kat KL eh..huhu.Tapi takpernah pergi oh.McD --makanan paling boring dalam dunia..takleh lawan laksa..kak hantu laksa sebenarnya..he..he.

Acid (mojiah709) said...

pernah tak buat the following laksa:
a) Laksa penang,
b) Laksa hongkong,
c) Laksa mambo,
d) Laksa taucho

hah, kalau belum baik belajar cepat sbb sy nak try test uji...

How, so that I can get to know u better...

Roar
Greenmonster

err_quek said...

seems like nak mencabar aje bunyi nyer cik raksase ijo ...klo sy masak mend2 tuh suma,sapa yg nak makan?awak?awak xde kat sini...klo nak gak suh sy masak,sile blikan suma bahan2 nyer....
oh yer...
asam pedas,rendang,gulai lemak cili api....awak nak resepi ke?

Anonymous said...

emm... laksa 2 minit jer.. saye leh ajar...

Acid (mojiah709) said...

sy suka makan yg orang masak je...dapur tu bukan tempat sy hehhee

kalo awak sudi masak , 10 kali sy sudi makan...cakap saja bila. nanti sy naik flight atau train sama sama dgn marina kita pulun sume laksasssssss

Si ary tu tak habis-hbis dgn laksa 2 minit. eh x tabus tau makan mee segera banyak x2 nanti rambut hilang segera...sapa nak jawab, betul tak Intan ku kesepian?

Roar;
Greenmonster

err_quek said...

heh!betol kut cik raksase ijo :p

Anonymous said...

ngadeeee.... sukati ahh nak makan megi.... org dah mmg botak pun nih... tak payah risau gugur rambut.. huh..

avie eicca said...

aik..tetiba nama aku masuk dalamlist jemputan makanan percuma ya,cik greeny..ahaha boleh2 nak ikut tapi tambang tolong bayarkan..semua makan minum saya kena tanggunglah..heheh(mari kikis duit cik greeny sampai hilang tompk2 tahi cicak itu.:P)