Monday, July 03, 2006

berjalan2 ke kilang noritake-fukuoka-saga


mase ari sabtu lepas ku ikot trip yg diketuai oleh datok h a.k.a abg hazry(kikiki..)gi tempat2 kat atas tu...

tujuan utama rsnyer trip neh gi kilang pinggan tuh..ermm pinggan cap noritake...mase 1st time dgr jename pinggan neh...aku dok la pk ape la besh beno kilang pinggan ini dgn kilang2 pinggan yg len..owh..rupanyer...inilah die jename pinggan yg mahal yg pernah diperkatekan di mesia(eh ye ke?)...dgr2 citer ade satu set pinggan neh rege dekat2 rm13ribu...huh!ade ke org nak bli pinggan sampai beribu2...isk..aku blom nampak kelogikkan nyer disitu...mase sampai tuh,aku bajet xmo bli ape..sbb aku xberminat pon ngan pinggan2 neh sume...tp ble tringat kan ayah aku salah sorg pengumpul brang2 cenggitu utk dimuatkan dlm almari mahal die kat ruang tamu tuh...aku rs mcm nak bli...agak mahal la jugak...aku neh mmg jenis xpandai pilih...kang salah bli kang ayah xsuke...so,aku mengambek keputusan muktamad dgn membeli 2 pasu kristal yg harge nyer amat la murah tp berat nak mampos mengangkot nye...aku bli pon bukan pe,tringat pasu lame yg terletak kat ruang tamu tuh...so,yg aku bli neh kire nak gantikan yg lame je la...pastu aku bli gelas die berege 800yen...hahaha...aku masih blur lagi..asal ek aku bli gelas kace neh?sapa mau pakai?

dr kilang tuh...kitaorg gi fukuoka utk mengisi peort yg lapa sbb dr bertolak (6:3o pagi)xmakan pape pon...ade la yg susume(cadangkan) makan kayt hard rock cafe kat fukuoka...hmm..on da way tuh...tuan punye keta yg aku tumpang beria cakap ade ala2 ns briani bleh makan kat situ...aku pk balik..erm..ade ek?...xkisah ler...sampai sane...amek gambo sat...pastu cafe tu berdepan ngan yahoo dome..nih tempat org2 men yakkyu(besebol kut)...spots neh amat diminati di jepon yer tuan2 puan2...masuk dlm hard rock cafe tuh..gi kat tempat survinior(mcm salah eja je word neh..isk lantak ah) die..belek2..oh!ade t-shirt kaler coklat...aku amek yg pompuan nyer t-shirt pastu yg biase nyer jugak...tp,pk2 balik..yg biase itu aku letak semule memandangkan tringat ayat org tu kate da byk baju jenis tuh...hahahaha....gi masuk cafe...die nyer fuinki(suasane)mcm famili restoren...berbeza ngan yg pernah aku jejak(atas perbelajaan kawn ku)kat mesia dlu...klo kat mesia die nyer suasane more to club dan agak dark ah skit...kat sini...org tue pon makan gak...cumenyer..hebat gak pakcik2 makcik2 neh sbb lalu gak makan dgn lagu berdentam-dentum...aku gak yg agak tensen..:p...



mase time abeh makan tu,nak gerak ke tosu(saga)...terserempak ngan patung yg sebenarnyer org...mati2 aku igt patung..sbb die gerak sloww aje cam patung..skali mate die leh gerak2 cam manusia...hahaha...aku sungguh teruja lalu mengambil gamba bersame patung putih itu...die buat peace lg...hahaha...pastu sedekah 100yen ah kat patung itu...biase ah,aku ngan bal..bile nampak mende cam pelik skit da teruje2 ngan mulot kecoh sket...patong org tuh...dr xde sape amek peduli..jd tumpuan ramai lak..pas kitaorg amek gamba..ramai lak la org jepon dtg nak bergambo gak...hahaha...nampak la dr mate patung itu die cam berterima kaseh ngan kitaorg...rs cam da buat pahale lak...hahahaha....gambatte ne patung org...

gerak ke tosu...sblom sampai tuh...lead depan tersalah simpang kut...abeh diredahnyer bukit ngan jalan2 kecik sbb nak patah blakang balik...time tuh rs cam nak gi kenduri kawen lak..hahaha...tingat dialog bal...seb baik xde kambeng itam lalu...hahahaha(gelak guling2)...tosu neh tempat cam pusat shopping barang2 jename luar negara ngan dlm negara jugak kut....kat sini...dak laki byk ah borong barang..ye ah...sports wear nyer kedai byk..suma yg ori lak tu...pusinng nyer pusing...xde mende yg menarik perhatian aku...last2..masuk kedai nike,aku capai selai t-shirt purple made in mesia...hahaha...saje je bli,buat2 kenangan aku da sampai tosu tuh..kang xbli pape kang...xde lak brg omoide kat situ...

da abes suma..dekat kul nam lebey kut..bertolak balik ke oita balik...tu la crite trip aku ari sabtu ari tu...macih tuan punye keta..tukang bw keta...leader trip dan sume2 yg ikot...otsukaresamadeshita!!!

5 comments:

Acid (mojiah709) said...

Intan,
Bestnya.
Sesungguhnya segala pengalaman dul lar negri amat berharga dan akan dijadikan hazanah di waktut tua.

Bila pulang kenegara sendiri, sekurang-kurangnya bila menonton berita luar negeri, tak lagi termangu dan kita dapat merasakan yg seolah-olah kita turut berada disana.

roar by Greenmonster

Anonymous said...

intan... :(
sorii...~
nyuuuu~

err_quek said...

cikraksase ijo:hohoho..betol2...kenkadang duk kat over-c neh leh buat kita lagi matang dan lagi berpk jaouh...pengalaman yg xbleh dilupakan...

ary:emm...

avie eicca said...

Ehm...wa talak pelenah tinggalkan negeri penang.Hopefully nanti kelije wa lapat pigi jauh2.:D

Anonymous said...

nanti b4 grad kite g borong pingan mangkuk kat noritake lagik tau ..hehe