Friday, March 09, 2007

berjalan-jalan melihat alam

arini...aku kua melihat2 alam...slaloo kua2 ngan cik bal...arini kua jenjalan sorg2...saje nak amek2 angin dan merase angin sejuk-x-menentu jepun skang...huh!merepek je cuace skang...aritu da panas da..da terase haru(spring) da dtg da kat jepun neh...alih2...2-3ari lepas ni dan still arini..sejuk fuyu(winter)dtg balik...maka terpakse la..aku kua kan balik baju sejuk aku yg da aku lipat lawa atas almari tuh...sejukkk nyer sampai terase ke tulang...bukan sejuk ade snow ke hape...nih sejuk sbb angin yg bertiop2...owh...tpt aku duk neh..dekat gak la ngan laut...so,paham2 je la..angin die camne...idong beku duhhh..

mari aku crite kan kisah perjalanan aku arini(hahaha...aku mmg xde keje sgt la nih sampai buat entry ngokngek neh) ;p

memule sampai la kat oita station...naik densya jek..memandang tu je limo aku yg ade...bayo 240yen..murah la jugak dr kene beli keta limo beribu2...hikss...igtkan nak gi makan2 roti lu memndangkan waktu lunch telah menjelma...seb baik ah aku tergerak nak tgk2 purse aku..rupenyer..duit syiling jekkk ade!!mazui...kene kua duit lu...so,gi kombini stor kua duit..sambil bayo bil letrik...br lepak bakeri...kat bakeri kat stesen train neh...ade sejenis roti nih jek yg aku suke makan...mende lain..die buat la camane pon...aku xberminat...dptkan segelas kopi sejuk...brupppp....selamat masuk pewot aku...aku makan ala2 puteri merak kayangan...slow giler sambil dilayani dgn mp3 pink aku yg volume nyer aku rase meja sbelah pon dpt menikmati bersame...hiksss...


memulekan penjelajahan....gi bank jap...apdet buku bank n tukau br buku bank tuh sbb da penoh...lama gak la..isk...penat tunggu...

then singgah kat kedai klas ***** tanye pasal kos yg aku nak amek...aiseyyyy...xde la plak...tp,die susume(menyarankan?)...aku gi kat satu kedai lain yg dlu aku pernah gak aim nak gi...tp takut...sbb die cam underground....sbb kan kedai tu terletak dkt tgh2 bando...aku gi pejabat pos dlu..menge-pos mende yg aku da janji nak bagi sorg neh...br skang nak pos..sori..lambat pos :p

so..patah balik machi...sambil2 telinge kedegang-kedegung ngan lagu2 beyonce dan jua linkin park(kebetolan lak termain lagu tuh)...aku pon berjalan ala2 rusa duk hutan, kua, masuk bandar...hahaha....asal ade kedai menarik je masuk...tgk2 je pon...xde smangat membeli2...kene jimat woooo(cehhhh...alasan)...masuk kedai drug store(erm...farmasi sbenarnyer..tp jepon pggl drug store)...gi tanye ade ak jenis ubat yg aku slaloo telan..sbb kesian mak aku asyik anta jek...mahal la kos anta dr mesia ke sinik...rupenyer2 ade la bal!!!tp mahal :(...die letak kat spesel rak...kat kaunter..patot cr xjumpe...cehhh!!!

aku memule nak bli ah ubat tuh..tp dgr jek rege die...aku cover ah cecepat kat farmasian tu kate aku sekadar bertanye jek...pastu kua cepat2...kihkihkih...maloo...then...

tetibe ade tgn org tersembo kat muke aku mcm nak terkam muke aku yg cumel neh...laaa...terserempak ngan cik peyek...hohoho...klo die xtego cenggitu..mmg ah aku xperasaan..maklom la..rabun :p...bertego sape jap...

aku trus kan perjalanan...

tupppppp....sampai...ke kedai ala2 underground tuh...aah la...betol kate tuan kedai 1st yg aku bertanye tuh...terpampang kanban(papan tande)beso..mende yg aku nak tu ade...kedai die kecik...mcm takut je nak masuk...xpe...aku redah gak...masuk2..sume laki jepun...gaye2 ala2 ground pon ade...aku cr tuan nyer kedai...xpat cam ah..sume cam pembeli jek aku tgk...skali..rupe2 tuan kedai tuh terpajak straight je dgn aku...ceh...dia da tgk lama da...mungkin sbb aku gaijin(org asing)...da la pakai tudung(lagik ah cam alien)..die xpasti nak tego ke x..mungkin die igt aku neh salah masuk kedai...hahahaha...aku pon menjelaskan la tujuan dtg...
ngaaaaaaaaaaaaa.....

sah!mmg ade...sah!sah!die pon cam teruje jek tuan kedai tu dgr aku nyer tujuan...dan mungkin sbb aku ckp bahse jepun jugak die pon teruje(tipikal org jepun...derg xsuke org asing yg ckp BI)...dgn hanye berfikir xsampai 5minit..teros aku dan tuan kedai membuat persetujuan...yeahhhh...ati berbunge..tp takot gak...sbb cam underground jek...xpe2...yosh!!!gambaruzee!!!da dpt,xkan nak sie kan...ngeeeee*senyum sampai nakpak gigi*

jalan2 lagik..jalan tanpe haluan....da nak petg tuh...da siap2 nak balik umah...ya allah...aku pukul dahi sendiri!!!patot kene gi pasar!!!brg dapo abeh,sabun mandi abeh,bateri jam abeh...dan bla bla bla abeh...ngaaaaaaaa....turun shikido...gi markyo sopping brg dapo....then berlari2 mendpt kan bas utk panjat bukit umah aku neh...dan at last!!!!

skang da kul 1.30pagi ..dan aku menaip entry ni dlm umah aku...
sekian...

owh gamba tuh hiasan jek...tuh pemandangan sementare nga tunggu train nak ke bandar...

2 comments:

Anonymous said...

Hi Mas,
Ishh..tak elok jalan sendirian Mas, mana tau sesat ke, apa ke
(ambik berat nih)...

Maaf lah x dpt temankan Mas (rujuk chatterbox abgjas dulu tu)
..hehehe

OK abgjas try pakai anonymous ni..

err_quek said...

yeahhhh..kan da blehhhh!!!
emm tu la...sume org da tego da,xelok jln sensorg...tp memandangkan tahap kedegilan saye melibihi dr tahap mendgr kate...sy buat jugak ;p