Sunday, November 12, 2006

sabishi desu ka?(sunyi ek?)

hmm...berckp pasal sunyi...ati rase kosong,rase cam xde kawan,muram...rs mcm xde sapa peduli hal kite..sume mende yg dibuat xmenjadi...

bila sunyi...otak mula ligat berfungsi..pk mende yg bukan2,mende yg kecik/xde pape,jd sgt besar...dr xde masalah tetibe bercamtom2 jd masalh yg kompleks...mula pk betape xbaik/jahat nyer makhluk sekeliling sbb xpaham perasaan diri sendri...mende yg bergurau,dijadikan bahan yg series...

tu la,simptom2 lonely...bukan org lain je,kenkadang aku pon pernah rs jugak...maklom je la...duk kat sini,kenkadang bile time angin kus2 aku dtg,aku pon jd cenggitu...tp,alhamdulillah..xde la terbawa2 sgt...kejap aje pon...got friends here to talk to,ade cara yg besh nak solve dan juga yg penting aku paling bersyukur sbb aku masih mampu lagik mengurangkan stress lonely tuh dgn sendri...bile x tahan sgt..aku sembor je kat sorg tuh..kikiki...

mende2 nih sume,kene pandai mind-control la...ape2 yg berlaku kat dri kite ni,pada aku,sume nyer ade pengaruh dr kelogikan otak kite ber-pk...contoh cam..sesuatu mende tuh,klo kite pk susah,then,mende tuh jd susah...but,when kite pk kita boleh buat..haaa...last2,walopon berliku(cheewah),akhirnyer,mendtgkan hasil..percayer la...mmg betol...slalunyer bile simptom2 yg cam kat atas tu dtg bile terlalu sgt ade mase utk ber-pk/termenung i.e xsibuk...ade je masalah dtg dr diri sendri...ade gak kawan aku,derg mencipta masalah sendri sbb ber-pk terlalu byk dan terlalu `mendlm`..padahal,xde la pape pon dr segi logik nyer...tp tu la,manusia...aku pon mcm tu gak kenkadang...aler,same je aku ngan korg ;p....

be open-minded...pk balik,asal jd stress,muram..padahal sblom ni ok jek...
be strong/berdikari....xde la asyik nak salahkan org je sbb xtolong kite...
be positif....ha,bile ade problem/konflik..bleh pk sendri dgn logik nyer...
jgn jd pendendam...seboleh nyer,berkongsi cerita dgn org yg dipercayai dan bleh tegur kita dan kita mmg ikot teguran org tuh,kang simpan sgt mende xpueh ati tuh,berkarat kang..
cari hiburan sendri...mcm aku,aku suke berjalan2 sorg,minom kopi kat starbuck(kat sini la,kt mesia mmg aku xbuat),tgk tb dgn melampau,dgr radio kekuat(huh,mmg pueh hati wooo)
solat bebetol...yg ni penting!mak aku ade ckp,mcm mane nak tenang hati klo
solat xbetol..doa pon xmakbol la camtu*tetibe tringat mak membebel mlm td..hiks!*

yg penting...cara kita kontrol dri sendri la...pandai bawa diri...masalah pon xbyk...
xsumer org mcm kita dan kita pn x jugak mcm sumer org...

paham x neh?
ekcelli,ble aku bc balik entry nih,aku rs mcm point yg aku nak ckp sebenarnyer x sampai..alaa...tibai je la...
;p

6 comments:

AbGJaS said...

Hi Mas,

Fenomena sunyi tu sekadar menunjukkan bahawa kita manusia ini makhluk sosial. Walau makan-pakai cukup, ilmu cukup, duit cukup tp kita masih kekurangan jika tidak bergaul dgn org lain.

Maaf, dinding tak boleh dijadikan rakan berbual.

Luaran mungkin kita boleh kata 'aiman tak kisah' tapi jauh di sudut hati 'sunyi nya malam ini, tiada bulan tiada bintang'.

Ada juga sunyi yg disebabkan 'lonely, i'm so lonely, i have nobody to call my own'...

Kalau gitu Mas, carilah kawan; atau 'somebody to call your own'.

Hmm..lama Mas tak singgah komen dlm blog abgjas, rindu la..

err_quek said...

hiks!*terharu ngan abgjas!*
*muker merah*

owh..entry tu dituju buat sahabat sy yg mencipta masalah dr ke-lonely-an die...

alhamdulillah,sy masih ok je..ade cikbal dan kakak2 serta tepon menemani dikale kesunyian...cheeewah! :P

Anonymous said...

wa sokong!!! bukan dah ada 'abe' ke kat sana? hehe aritu nampak dating kat kedai ramen dalam set gokusen 2.
kak baru habis exam...sunyi woo..member dah grad:(

err_quek said...

*gelak guling2*
aisey my lovely kmarina...mane der `abe`..lagipon ramen cannot be eaten la akak..hiks!
eh..abeh xm da?so..nga rilek la skang ek...hohoho!
miss u bery the much la akak!

err_quek said...

cik airee?
ahehe.stress ke?
rilek2...tenang kan dri..cool..then br otak leh pk dgn besh utk mengatasi ke-stress-an anda...
acecece...
:p

Anonymous said...

mmg aku tensen skrg..huhu aku rase punca utamanye sbb dah jauh dr Allah..aku sedey...