Sunday, February 06, 2011

aish...nak komen banyak sket...

owh...skang aku bet sume org yg bercuti CNY neh mesti nga muncong sedepa sperti mane aku skang sbb esok da start balik kene ngadap komputer dan manusia2 ngokngek slame 12 jam dr senin sampai sabtu(owh,aku keje sabtu ok)...na...aku abiskan cuti ala2 cam org jepun punyer term..hikkikumori(tah betol ke x)...terperap lam umah sambil GILER layan game yg aku terbeli kat tesco 2minggu lepas (ekcelli adek aku yg nak,turn out to be,aku jek yg main die xpon)...
ok ...malas nak komen sgt pasal mawari (sekeliling) org2 yg sebuk membina keluarga bahgia sbb dah tentu mereka bahgia dan aku pon mendoa kan mereka...tp aku nak komen mende yg dr pagi td aku xpuas ati...

yer...
pagi td aku dgn kepale xbetol nyer ikot la parents aku gi pasar tani...hehe...aku bukan la jenis yg suke ikot mak ayah aku gi shopping..tp tah psal tah...ternak ikot la plak....ade sejenis tempat yg bernama TEMAN..kire ala2 nak buat pusat jual-beli mende2 pertanian negara la kat situ...

bapak aiiii....jaohhhhhhhhhhhhhhhhhhh....ok xpe.sbb baru...
da sampai...fuh.kagum.mmg cantik dan besar.kire mmg aku setuju tempat camtu jd centre kepade segale jenis pasar lam mesia nih...cume....skali pas parking keta...tgk org jual2...masya allah...dr pade 10 kedai yg ade,adela dlm 2-3 jek yg bukak,tu pon mcm nak xnak jek...try survey rege..huih...pricey!bak kata ayah aku,baik beli kat pasar kiter jek...tp mmg tempat cantik..thrn kat side pasar utama die ade la ala2 cam pasar tani nyer gerai2 kecik...lagik la...xbrape byk...dan quite mahal aku kire...kire bleh dpt yg lebih bagus dan murah dr situ....

rata2 yg aku perhati...sume yg dtg is yg 1st timer...nak tgk kedaan tpt tu...tp klo da mcm tu punyer rupe..mmg sah.org dtg skali,no for next time....series.even ayah aku pon ckp mende yg same.aku rs management tpt ni mcm kurg buat satu mende yg penting....proper planning...
bukan nak kata aku ni bagos ke ape...tp bykkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk sgt mende yg patut derg buat utk bg tempat yg bapak jaoh ni popular dan org xkesah nak dtg byk kali even jaoh pon...cube la buat survey what people sekeliling terutama nyer yg dekat2 dgn kawasan tu nak,knape derg xsupport tempt tu then buat la kaizen dr situ...yes,money.itu mende penting klo nak memula kan sesuatu...pada aku,klo nak buat satu2 projek tu,memule mmg bayk pakai duit,dan kene melabor sane skit sini sket...take risky sane skit sini skit...tp klo pulangan die akan menguntungkan let say,dlm 2-3 tahun akan dtg,better skang suffer dr suffer sampai last2 tpt yg cantik dan best itu tutop...

buat la promotion...gantung la banner2 merata2 meaning,bukan kat dlm kawasan pasar tu jek...kat pekan2 even nak jenjaoh sampai johor pon ok aku kire....ajak2 la penjual2 yg berskala pelanggan die ramai jual situ...if derg xmo,cr la reason knape drg xmo then buat la counter measure so that derg nak jual situ...

then,control price kat situ....salah satu sbb brg jual tinggi,maybe sewa tinggi...dan mungkin ade jugak sbb lain...buat la research how to cost down rege2 kat penjual2 then,show them,same2 ungtung maaa....pastu mende yg nampak kecik tp ekcelli sgt important....da tau org dtg situ nak borong brg,letak la troli2/bakul ala mcm supermarket tu kt every jenis pasar,so people wont rs beban nak heret brg bebanyak...

buat la shutter bas ke van ke round dr satu psar ke satu pasar so that easier org nak gerak...as promotion,buat la free shutter bas dr pekan2 dekat2 tu secare berjadual so,org kampung yg mane ade motor jek ke basikal jek kat umah tu pon bleh gi bli brg kat situ...buat la aktiviti2 yg boleh buat org akan gi situ nak tanak pon derg kene gak menapak kat situ..like anjurkan bebudak skolah punyer persembahan ke pertandingan ke jemput artis ke,persembahan kebudayaan ke...then parent kene la pi sana,secare xlangsung org akan dtg dan bli2 brg situ...its not just about psar org bli brg buat nak msak jek..

its about all kind of pasar kat situ...kan?jual baju2,tudung2,kek2,mende2 runcit...mcm2 derg bleh wujud kan....aisssssy....byk mende boleh buat dan tempat yg jaoh tu possible jd tpt org nak pegi tetiap ari...dan sgt possible utk jd centre kat situ klo management die buat sesuatu...series sayang giler tampat cantik besar camtu xde sambutan...bg aku,derg kene tarik perhatian org dekat2 dlu then br org luar nak dtg...mmg said is better than done,tp klo sume org buat keje dan open mind dlm nak wujud kan satu2 kaizen...aku xnampak ke-x-posibble-an nyer kat situ...klo la aku one of the team dlm planning derg..lame da aku anta proposal and survey2 ni sume...

series aku geram...
k la.
sekian dlu membebel aku yg lain dr yg lain.

No comments: