Sunday, May 11, 2008

phewww~ ponat nyer den these past 2 week...

sunggoh la sebok aku dlm 2 minggu lepas...mane tak nyer,skang ni da mule musim cari kerja bg kitaorg student final year nih...biase la,bile nak cr kerja kene la sebuk sediakan mcm mende utk dikepilkan ngan resume tuh...ekcelli,klo nak ikotkan,kawan2 dak klas aku(japannese) derg da stat mencari kerja sejak awal tahon ni lagik...

so,bagi kitaorg yg pelajar asing ni kat jepon ni,mase 5/5/2008 lepas ade la cam career fair utk kitaorg ni nak mintak keje...ade la byk booth dr syarikat2 yg based die jepon and ade gak sket syarikat based mesia join gak...

biasela,aku kan jenis yg suke membuat keje secare MINIT TERAKHIR...kehkehkeh...lagi 2-3 nak gi tokyo(where the events held)..time tu la aku sebok nak siapkan resume(yg ekcelli xsiap2,sampai la,mlm esok nyer nak gi mintak keje tu..hahaha)...time tu la sebok nak gi mintak sijil2...time tu la sebok nak jumpe sensei nak tanye pasal mende la reseach yg aku akan buat nnt...bile jumpe sensei..kesian beliau...tensen die sekejap pasal mase aku tanye beliau tu,sensei agak kepenatan la sbb br pas wat jikken(experimen)...pastu,aku kene tego sbb wat keje last minit...seb baik nada teguran sensei x cam marah2 tp cam bau2 tegoran seorg bapak la...paling meng-kandou-kan (terharu) diri ku ini..apabila,die sanggop gi copy segale ronbun(tesis) yg berkaitan,pastu siap kasik pinjam buku lagik...siap die tande kan lagik utk aku bace sket2 so,bile interbiu tu nnt bleh la gureng2...dgn harapan,aku akan bace la..sume yg die kasi..tapi...hehehe...aku bw jek buku tu...bace nyer x gak..isk*ketok pale sendri*stat betolak jumaat,bermalam kat chiba...owh,aku ngan bal berpisah spanjang kat tokyo....ye la,this is the time kan kite nak jumpe geng2 sendri sume...so,aku pon gerak ke chiba gi umah jiha&nurul...owh..ter-kandou lagik...mekaseh kepade geng bal...cik betyk,cik dilla,cik ayie,cik iqbal kerna sudi menghantaraku sampai ke depan pintu umah jiha&nurul...huish...betol2 la terharu nyer...bukan pe,ekcelli aku x expect derg anto sejaoh tu,pasal tpt derg sendri(utsunomiya pon jaoh jugak)...sronok gak..akhir nyer,dpt la jugak aku melihat secare live~ kawan2 si bal,yg slaloo nyer si bal sebot2...
haaaa....dok umah jiha&nurul tu...bile da jumpe geng...mule la mulot aku ni...bercakap jeeeeeeeeeeeeekkkkk....ye la lama xjumpe,gosip2...tunggu si syazana turun dr yamagata....dpt aku jumpe mek tu...trus lagik hingaq la...sambil2 hingaq tu,br la sebok2 nak wat resume...mlm sblom gi mintak fair tu...skali ramai giler serang umah jiha&nurul nih...meriah giler...then,aku ngan syazana gerak ke umah kohai(junio) cik una..aish....dak ni..baik la bebeno...walopon umah die da aku ngan syazana ribotkan...die lepaks jek..kehkehkeh...mekaseh eh cik una....

bile ari nyer tibe,make bergerak la kitaorg ke tpt fair tu..sume ngan mate sembab2 pasal nyer xtido malam!maklom la,bile da ramai2 tu...mcm2 la sembang la,mane yg nak wat resume lagik...bayangkan,kat tgh2 tokyo tu..dekat 20org lebey sume pakai suit itam,bertudong, gerak satu group naik train sume...hahaha,org jepon tgk pon geron...

time,mintak keje lak...aku tatau la..that day..aku ngan bal xbrape semngat sgt..maybe sbb letih kan xcukop tido...mase memule tuh..sempat la aku gi interbiu 2-3 company...bile bawa ke petang..aku da lesu da...ade setgh kawan aku da dpt da keje ,time arini...pastu company yg aku harap dpt...aisey..xpat...uuu~~...ye la,sbb major aku syarikat tu xbrape nak,so,hampa la aku....
bile balik tu,agaknyer,nampak kut kehampaan aku tu,si syazana dok ajak aku gi sejenis company ni esok nyer...aku xberape minat company ni....bukan pe,company ni bukan bidang aku la...tp,sbb aku da di psyco oleh syazana(die ni..adelah sorg2 nyer kawan aku yg paling kuat pengaroh psyco die dlm idop aku...hahaha,slaloo aku yg psyco org)...aku berat ati nak gi ekcelli..satu lagik da janji kan nak join bal ngan the gang kat utsunomiya(which ekcelli cam tanoshimi gak la...maklom la,nak jumpe org baru kan)...tp,aku ikot jugak la ckp syaz...mase gi interbiu this company on the next day... aku merupekan antara org last die nak interbiu...xharap pon lepas interbiu ni...aku ekcelli lebey kepade nak teman syaz ngan try luck jek...skali,bile interbiu...laju~~ jek aku gureng2 berckp ngan interviewer tu...pastu,trus cik tu bg offer keje!

alhamdulillah!kurg2 ade la backup...ekcelli,aku nga tunggu 2company lagik nyer keputusan interbiu aku...so,bile dpt...banding2 dlu..then aku akan pick la yg mane aku rs terbaik utk aku....stakat ni da bincang la ngan famili which yg derg suke aku masok...so,dr mende yg aku bebel ni,nampak la bahwesenyer aku da nesshin(tekad) nak balik mesia after grad nnt...WALOPON,ekcelli aku still nak duk jepon ni lagik...maa...xpe la,pasl sambong study tu,aku akan pk-kan balik bile da balik nnt...maklom je la...aku blom lagik ade matlamat/plan yg bebetol mende ape yg sebenarnyer aku nak wat..ikot ckp ayah aku "balik je la dlu,then kite pk same2"...aishhh...i-lap-u my father!

mende2 mase depan ni...pening ah pale nak pk!
adehhhhh~~note:gambau2 diamek dr cik hanin nyer fotopages,bal nyer cam dan sendrik nyer cam!mekaseh !!!

note2: MAK~~~SLAMAT ARI IBU!!!!

5 comments:

AbGJaS said...

Hi Mas,
Amboi...panjangnya Mas tulis kali ini. Dah dpt kerja tu?

Entahlah kat Malaysia ni, kata orang ekonomi makin baik, tp kerja susah nak dpt, harga barang terus naik..

Tak de ke sangkut org jepun?

err_quek said...

abgjas...tu la,xsedar da taip panjang skali camni..alhamdulillah,satu da ade lam tgn..nga tunggu bebrape lagik...

betol tu,mak sy ckp,rege beras paling naik melampau!huh!kene diet makan nasi ah cenggini balik sok!

org jepon?hahaha...sy da cube mengsangkutkan org jepon tersebot,tapi percubaan gagal la abgjas...hahaha

Blank said...

Mas,
keje cam mana kamu cari?
suka tengok gambar kamu, cantik benor.
eh lagu jepang ni sedap di dengar tapi boleh tak translate

Blank said...

Mas,
keje cam mana kamu cari?
suka tengok gambar kamu, cantik benor.
eh lagu jepang ni sedap di dengar tapi boleh tak translate

err_quek said...

uit...cik greeny..sampai 2kali post komen...aaa...keje yg saye cr,hmm..ekcelli sy mencari keje yg mane keje tersebot sy xyah susah buat keje..bleh?hahaha
lagu yg tu,change by miho...aa..sy email la kat cik greeny,k.